Carlos R. Figueroa Lamas

Títulos y grados: Ingeniero Agrónomo, Doctor en Ciencias

Jerarquía académica: Instructor

Teléfono:71-2200277

E-mail: cfigueroa@utalca.cl

Su investigación se centra en el estudio del rol fisiológico y molecular de hormonas y elicitores en la maduración y postcosecha de frutos. Como parte de sus objetivos, está mejorar la calidad de productos agrícolas mediante la aplicación de compuestos naturales.

Publicaciones Seleccionadas

• Saavedra GM, Figueroa NE, Poblete LA, Cherian S, Figueroa CR (2016) Effects of preharvest applications of methyl jasmonate and chitosan on postharvest decay, quality and chemical attributes of Fragaria chiloensis fruit. Food Chemistry 190: 448-453.

• Cherian S, Figueroa CR, Nair H(2014)'Movers and shakers' in the regulation of fruit ripening: a cross-dissection of climacteric versus non-climacteric fruit. Journal of Experimental Botany 65: 4707-4722.

• Preuss A, Augustin C, Figueroa CR, Hoffmann T, Valpuesta V, Sevilla JF, Schwab W. (2014) Expression of a functional jasmonic acid carboxyl methyltransferase is negatively correlated with strawberry fruit development. Journal of Plant Physiology 171: 1315-1324.

• Balbontín C, Ayala H, Rubilar J, Cote J, Figueroa CR(2014) Transcriptional analysis of cell wall and cuticle related genes during fruit development of two sweet cherry cultivars with contrasting levels of cracking tolerance. Chilean Journal of Agricultural Research 74: 162-169.

• Concha CM, Figueroa NE, Poblete LA, Oñate FA, Schwab W, Figueroa CR (2013) Methyl jasmonate treatment induces changes in fruit ripening by modifying the expression of several ripening genes in Fragaria chiloensis fruit. Plant Physiology and Biochemistry 70: 433-444.

• Figueroa CR, Opazo MC, Vera P, Arriagada O, Díaz M, Moya-León MA(2012)Effect of postharvest treatment of calcium and auxin on cell wall composition and expression of cell wall-modifying genes in the Chilean strawberry (Fragaria chiloensis) fruit. Food Chemistry 132: 2014-2022.

• Figueroa CR, Rosli HG, Civello PM, Martínez GA, Herrera R, Moya-León MA(2010)Changes in cell wall polysaccharides and cell wall degrading enzymes during ripening of Fragaria chiloensis and Fragaria ×ananassa fruits. Scientia Horticulturae 124: 454-462.

• Opazo MC, Figueroa CR, Henríquez J, Herrera R, Bruno C, Valenzuela PDT, Moya-León MA(2010)Characterization of two divergent cDNAs encoding xyloglucan endotransglucosylase/hydrolase (XTH) expressed in Fragaria chiloensis fruit. Plant Science 179: 479-488.

• Figueroa CR, Pimentel P, Dotto MC, Civello PM, Martínez GA, Herrera R, Moya-León MA(2009) Expression of five expansin genes during softening of Fragaria chiloensis fruit: effect of auxin treatment. Postharvest Biology and Technology 53: 51-57.

• Figueroa CR, Pimentel P, Gaete-Eastman C, Moya M, Herrera R, Caligari PDS, Moya-León MA(2008)Softening rate of the Chilean strawberry (Fragaria chiloensis) fruit reflects the expression of polygalacturonase and pectate lyase genes. Postharvest Biology and Technology 49: 210-220.
  • Proyectos

• Fondecyt Regular Nº 1150764. “Role of abscisic acid (ABA) and jasmonates (JAs) in cherry fruit cracking tolerance”. Co-Investigador 2015-2018.

• Fondecyt Regular Nº 1140663. “Control of proanthocyanidin and anthocyanin biosynthesis in strawberry (Fragaria x ananassa) fruit by jasmonates”. Investigador Responsable. 2014-2018.

• Programa de Investigación Asociativa (PIA), Anillo de Ciencia y Tecnología ACT-1110. “Advanced Center for the Integrative Study of Fruit Ripening: Molecular and physiological basis of complex quality traits in the Chilean strawberry (ACIS)”. Investigador Asociado. 2013-2015.

• Innova Corfo Perfil I+D Aplicada 11IDL1-10617. “Desarrollo de variedades de frutilla comercial mejoradas en aroma mediante la utilización de germoplasma de frutillas silvestres”. Director. 2012.

• Fondo de Investigación del Bosque Nativo, CONAF 064/2011. “Caracterización del potencial saludable y agroalimentario de frutos de especies arbóreas nativas de la zona centro sur del país”. Investigador Responsable. 2011-2013.

• Fondecyt Iniciación en Investigación Nº 11110171. “Role of exogenous methyl jasmonate on physiological and transcriptional changes associated with ripening and postharvest quality of Chilean strawberry fruit”.Investigador Responsable. 2011-2013.

•