Fernando Guerra Guerrero

Doctor en Ciencias mención Ingeniería Genética Vegetal

Jerarquía académica: Profesor Asistente

Teléfono: 712200281

E-mail: fguerra@utalca.cl

Estudio de los mecanismos genético-moleculares asociados a la respuesta defensiva de las plantas frente a condiciones de estrés por metales pesados.

Desarrollo de sistemas de selección basados en genómica para la producción de biomasa lignocelulósica (de álamos) para la generación de bioetanol.

Desarrollo de sistemas de fitorremediación utilizando especies forestales.

• Guerra F., Richards J., Fiehn O., Famula R., Stanton B., Shuren R., Sykes R., Davis M., Neale D. (2015) Dissecting the growth performance of Populus trichocarpa provenances from the US Pacific Northwest. Analysis of genetic variation in growth, ecophysiology, and chemical and metabolomic composition of wood. Tree Genetics and Genomes (en revisión).

• Guerra F., Reyes L., Vergara-Jaque A., Campos-Hernández C., Gutiérrez A., Pérez-Díaz J., Pérez-Díaz R., Blaudez D., Ruiz-Lara S. (2015) Populus deltoides Kunitz trypsin inhibitor 3 confers metal tolerance and binds copper, revealing a new defensive role against heavy metal stress. Environmental and Experimental Botany 115: 28-37.

• Espinoza, S., Martínez, V., Magni, C., Ivković, M., Santelices, R., Guerra, F., Cabrera, A. (2014) Genetic control of growth, biomass allocation and survival under drought stress in Pinus radiata D. Don seedlings. Tree genetics and Genomes 10 (4): 1045-1054.

• Guerra F., Wegrzyn, J., Eckert, A., Sykes, R., Davis, M., Stanton, B., Neale, D. (2013) Association genetics of wood chemical properties in black poplar (Populus nigra L.). New Phytologist 197(1): 162-176.

• Zamudio, F., Yañez, M., Baettig, R., Guerra, F., Espinosa, C. (2012) Review of the research conducted by the Poplar Technology Center in Chile: 1999–2011. The Forestry Chronicle 88 (2): 154-164.

• Guerra, F., Pérez, R., Gainza, F, Zamudio, F. (2010) Phytoremediation of heavy metals using poplars (Populus spp). A glimpse of the plant responses to copper, cadmium and zinc stress. In: Golubev, I. (Ed.). Handbook of phytoremediation. Nova Science Publishers, NY, USA. 387-414.

• Guerra, F., Duplessis, S., Kohler, A., Martin, F. Tapia, J., Lebed, P., Zamudio, F., González, E. (2009) Gene expression analysis of Populus deltoides roots subjected to copper stress. Environmental and Experimental Botany 67(2): 335-344.

• Ramírez, C., Guerra, F., Zuñiga, R., Cordero, C. (2009) Differential expression of candidate defense genes of poplars in response to aphid feeding. Journal of Economic Entomology 102: 1070-1074.

• Zamudio, F., Wolfinger, R., Stanton, B., Guerra, F. (2008) The use of linear mixed model theory for the genetic analysis of repeated measures from clonal tests of forest trees. I. A focus on spatially repeated data. Tree Genetics and Genomes 4(2): 299-313.

Proyectos

• 2015-2018. Physiological and molecular mechanism underling yield potential and acclimation to water stress in wheat: development of new tools for selection criteria. Programa FONDECYT Regular. Coinvestigador

• 2015-2018. Reproductive development in grapevine. Regulation of pollen formation and its effect on the production of parthenocarpic fruits. Programa FONDECYT Regular. Coinvestigador.

• 2014-2016. Desarrollo de un sistema de selección genómica en híbridos de álamo. Una prueba de concepto para programas de mejoramiento genético en chile. Programa FONDEF IDeA dos etapas. Investigador Principal.

• 2014-2016. Evaluación de la diversidad genética de Adesmia bijuga Phil., una especie endémica del Maule en peligro de extinción. Proyectos Dirección de Investigación Universidad de Talca. Investigador Responsable.

• 2014-2016. Fortalecimiento de la competitividad de la PYME maderera regional mediante un modelo asociativo para el escalamiento de plantaciones con nuevas variedades de álamos. Programa FIC Regional – Maule. Investigador.

• 2011-2014. FONDECYT de Iniciación. Evaluating the role of novel genes involved in copper tolerance in forest trees: a structural and functional analysis of PdKTI3, a member of the Kunitz Trypsin Inhibitor gene family in poplar. Programa FONDECYT de Iniciación. Investigador Responsable.

• 2011-2015. System for advanced biofuels production from woody biomass in the Pacific Northwest. USDA-NIFA-AFRI Sustainable Bioenergy Program, Area 1. USA. Postdoctoral Scholar/Visitant Investigator.

• 2010-2011. Developing a Molecular-Assisted Hybridization Strategy for the Improvement of the Quality of Poplar Biomass for the United States Bio-fuels Industry.
• USDA-NIFA-Small Business Innovation Research Program. USA. Postdoctoral Scholar.

• 2010-2013. Desarrollo de eco-tecnologías para la depuración de efluentes de plantas de tratamientos de líquidos lixiviados. Proyecto Consorcio Santa Marta – Universidad de Talca. Investigador Principal.